LOKASI

DISELIA OLEH NORHAMINAH

Ini adalah peta Felda Jelai 4

Di mana Pusat perkhidmatan Ilmu komuniti Beroperasi




peta daerah Gemas

Felda Jelai 4 di bawah Daerah Gemas




SEJARAH GEMAS


Penduduk asal adalah keturunan orang melayu asli dan ditadbir oleh seorang ketua yang bernama Datok Sabun yang berasal dari Minangkabau yang berhijrah bersama dengan angkatan ke Seri Menanti dan membuka kampung di Kampung Ladang. Nama asal Gemas adalah Ayer Terap sempena nama anak sungai yang mengalir berhampiran dengan " Rumah Rehat Gemas". Nama Gemas bermula apabila orang Inggeris berhujah dengan orang tempatan mengenai nama logam iaitu "Gold" dan " Omeh " menjadi Gomeh dan dibakukan menjadi Gemas.





PERHUBUNGAN

Gemas menjadi penting kerana di sini landasan kereta api bercabang dua, satu landasan ke Tumpat, Kelantan. Satu landasan lagi menuju ke Padang Besar, Perlis.
Jalan raya pula menghubungkan Gemas dengan Segamat di Johor, Rompin dan Bahau di utara. Selain itu jalan raya menghubungkan Gemas dengan Melaka dan Johor melalui pekan Ayer Kuning dan terus ke Simpang Bekok.
Keretapi Tanah Melayu Bhd, No. 858, 73400 Gemas
Perhentian Bas Baru Gemas, 73400 Gemas
The Southern Omnibus Co Bhd,Perhentian Bas Baru Gemas, 73400 Gemas


BENTUK MUKA BUMI


Sungai Gemas , Sungai Muar dan Sungai Gemencheh mengairi kawasan pertanian, getah , kelapa sawit ,sayur-sayuran dan buah-buahan di Gemas. Di barat daya terletaknya Gunung Ledang ( 1276 m) . Bukit Berot adalah bukit yang tertinggi di Gemas.
Antara tempat yang berhampiran dengan Gemas ialah Sungai Kelamah (Felda), Kampung Pasir Besar, Felda Pasir Besar, Perhentian Londah, Kampung Pudu, Batu Enam, Buluh Kasap, Kampung Tebing Tinggi, Ayer Kuning Selatan, Kampung Ayer Gelugor dan Kampung Sungai Dua, Felda Gugusan Jelai, Gugusan Palong serta Rompin.Lain-lain ialah Kampung Tengah (7.8 nm), Air Kuning Selatan (7.8 nm),Kampung Sungai Dua (6.0 nm), Kampung Bangka Hulu (1.0 nm),Kampung Ladang (1.0 nm), Kampung Ulu Ladang,Kampung Bentan 1.4 nm), Delta Village (6.1 nm), Kampung Sungai Siput (9.9 nm), Kampung Relau (11.0 nm), Kampung Permatang Panjang (10.3 nm) dan Kampung Kubu Dedap.


KEMUDAHAN ASAS

Pos Malaysia Bhd,


Pejabat RISDA Stesen (PRS),
Makhamah Sivil Gemas,
Public Bank Bhd,


Tenaga Nasional Bhd,

Yew Sew Trading & Medical Hall Sdn Bhd,

Zaunudin Stesyen Minyak & Service,

Persatuan Pemandu2 Kereta Sewa Felda N S T B,

Kereta Sewa, Felda Pasir Besar,

Gemas Golf Resort Sdn Bhd,

IIUM Resorts Sdn Bhd,
Kem Syed Sirajuddin (dahulu Kem Gemas),




HALWA TELINGA

SATU SUARA, SATU KOMUNITI, SATU PERSATUAN

HALWA TELINGA


CBOX

Pengikut

IKLAN